Hållbar och långsiktig livsstilsförändring

Nytt år nya möjligheter, 2022 har precis börjar och för många innebär detta nyårslöften. Det absolut vanligaste nyårslöftet är relaterat till träning och kost. Det vanligaste felet vi gör gällande kost och träning är att det inte finns någon balans. Att göra en helomvändning i sin livsstil är dessvärre inte hållbart i längden. Vad är då en hållbar och balanserad livsstil?

  • Träna i den utsträckning du och din kropp klarar av. Börja med 30 min om dagen.
  • Sov mellan 6-8 timmar varje natt. Sömn är viktig både för återhämtning av kroppen och även våra hjärnor.
  • Lyssna på din kropp. Behöver kroppen vila låt den.
  • Uteslut inte matgrupper. Många tänker att de behöver utesluta all ”dålig” mat, detta stämmer inte. Tänk att du ska lägga till mer frukt och grönt. Det är verken hållbart eller roligt att leva ett liv där du äter mat du inte tycker om.

Det ska fungera i det långa loppet

Detta är en bra början till en långsiktig livsstilsförändring. Vänd inte upp och ned på dina nuvarande vanor, börja i steg och jobba utifrån det. Anpassa din livsstil efter dig och ditt liv, något annat är inte hållbart. Har du fler funderingar kring långsiktiga livsstilsförändringar? Vill du ha mer inspiration läs mer online om att hitta balansen i kost, träning och återhämtning.